Ten opzichte van sectorgenoten schreef ING in het voorgaande kwartaal
minder af, ‘slechts’ 55 miljoen euro na belasting. Dat is net zoveel als dat
het bedrijf moest inleveren vanwege de zwakke dollar, het negatieve
valutaeffect en nog altijd veel minder dan de 194 miljoen euro die ING
afschreef op beleggingen in risicovolle Amerikaanse hypotheken in het vierde
kwartaal van 2007.

Ter vergelijking: Fortis, dat dinsdag met cijfers kwam, schreef in het eerste
kwartaal 380 miljoen euro af als gevolg van de kredietcrisis.

Van de onderdelen van ING, wist alleen ING Retail ten opzichte van het
eerste kwartaal 2007, een hogere nettowinst te realiseren. ING Wholesale
Banking en ING Direct zagen de nettowinst afnemen. Het bedrijf is dan ook
naarstig op zoek naar consumenten om zoveel mogelijk spaartegoeden binnen te
harken en zijn marktaandeel te vergroten.

Hoewel het onderdeel ING Direct ten opzichte van het eerste kwartaal 2007 de
winst zag afnemen, werd de winst ten opzichte van het voorgaande kwartaal
ruimschoots verdubbeld. Het bedrijf schrijft dit toe aan de onrust op de
financiële markten, waarop consumenten aandelen en obligaties verzilveren en
het geld vastzetten op een spaarrekening, zoals bijvoorbeeld van ING.

Het bedrijf spreekt, ten tijde van een op handen zijnde recessie, zelf
van ‘gunstige ontwikkelingen’ in de Verenigde Staten. De bank speelde op de
onrust in door minder snel dan de Amerikaanse centrale bank de rente op
spaartegoeden te verlagen. ING Direct wist daardoor zijn marktpositie in de
VS te verbeteren.

Overige regio's zoals West-Europa en Australië blijven voor het bedrijf een
uitdaging, want ING is daar niet de enige bank die aast op de spaartegoeden
van consumenten.

De aandacht van ING en in het bijzonder bestuursvoorzitter Michel Tilmant,
lijkt zich te richten op consumentenbankieren. Tijdens de persvoorlichting
liet de topman weten dat de focus van ING niet op het marktaandeel ligt,
maar op het behouden van de huidige klanten.

ING zegt zoveel mogelijk nieuwe klanten te willen verwelkomen,
voornamelijk uit de Benelux en natuurlijk vooral van de Postbank. Eerder op
de dag liet het bedrijf al tijdens de analistenbijeenkomst weten te
profiteren van de huidige toestroom Postbankklanten.

Door hun klantenbestand uit te breiden zegt ING een groter marktaandeel in de
Benelux te behalen. “We concentreren ons eerst op het behouden van onze
klanten en het aantrekken van nieuwe klanten, daarna pas zien we wat dat aan
marktaandeel oplevert,” liet Tilmant weten.

ING heeft niets te klagen over zijn kapitaalpositie. Met een spare leverage,
ofwel een financiële surplus van 6,2 miljard euro houdt het bedrijf rekening
met toekomstige overnames en eventuele onrust op de financiële markten.
Bestuursvoorzitter Tilmant: "Als we een overname doen, wordt die niet te
duur en niet te groot."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl